Route 66 - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Robin Jong - WaarBenJij.nu Route 66 - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Robin Jong - WaarBenJij.nu

Route 66

Door: rodejo20

Blijf op de hoogte en volg Robin

02 April 2012 | Verenigde Staten, San Francisco

Washington DC is echt een mooie stad. Ik ben echt blij dat daar zijn geweest. In de stad zijn niet super veel bezienswaardigheden en de 3 volle dagen die we er waren, waren genoeg. Eigenlijk is er niet veel meer te zien dan wat aan het National Mall ligt. Je kunt dit het best voorstellen als een grote obelisk (Washington Monument), met aan alle 4 zijde een rechte lijn richting Capitol, Witte Huis, Lincoln memorial en Jefferson memorial, waarbij je vanuit de obelisk alle 4 heel goed kan zien, omdat er geen bebouwing/ veel bomen hier tussen zitten.

Behalve deze 5 bezienswaardigheden heb je een stuk of 15 gratis museums. Denk hierbij aan Museum of natural history, Museum of American national history, Space en air museum en National museum of art. Deze waren niet echt heel interessant, al wel erg groot, maar we zijn er niet echt super lang gebleven omdat het allemaal een beetje kinderlijk was ingericht. Wel zijn we meerdere malen richting Capitool, Witte Huis, Lincoln en Jefferson memorial en de obelisk. Deze zijn zowel overdag als ’s nachts echt heel mooi om te bekijken. Ook zijn we in een erg mooie bibliotheek geweest, waar ook echt oude en bekende boeken in lagen.

We hebben in Washington een hele discussie gehad waarom de obelisk nou een monument is. Het is namelijk echt gewoon niets meer dan een obelisk. Echter ik vind het wel een monument, aangezien de stad zo is opgebouwd dat je hem van al heel ver kan zien. Mede door de velden richting de andere gebouwen straalt dat gedeelte van Washington zoveel macht uit. Het deed mij bijna denken aan van die macht vertonen in China en Rusland waar er echt heel veel ruimte word genomen voor een monument puur en alleen om macht uit te stralen. Dit vond ik wel echt heel tof om te zien. Om een beetje begrip te krijgen van de grootte, van het Capitool naar Lincoln (van ene kant naar andere kant) koste ons ongeveer 45 minuten lopen. Hiertussen was dus een strip van ongeveer 50 meter zonder bebouwing. Ook de gebouwen aan de zijkant van National Mall stonden waren indrukwekkend. Allemaal groots, met versierde pilaren en heel mooi. Door al deze dingen vond ik Washington DC een stad die heel veel macht uitstraalt. Zoiets is in Nederland nooit mogelijk, daar zouden op overal huizen gebouwd zijn.

Na 5 nachten in Washington DC te hebben overnacht zijn we overgevlogen naar het andere uiteinde van Route 66 gevlogen, Los Angeles. Dit is echt een heel grote stad, waar van alles en nog wat te beleven was. De eerste dag hebben we Hollywood bezocht. Na de sterren op de “Walk of Fame” te hebben bekeken, een kleine ruzie gehad te hebben en wat rondgekeken voor souveniers, zijn we naar Universal Studio city gegaan. We konden helaas niet naar binnen achter de schermen te kijken omdat de entree z’n $90 pp was. Wel hebben we de city erom heen gezien. Ze hadden een kleine straat gemaakt met allemaal winkels met spullen van Universal Studio’s, zoals spullen van The Simpsons, Sesame street en King Kong. De straten waren helemaal in stijl hiervan. Zo hing er een grote aap boven de weg en waren er allemaal straat optredens.

Dag 2 in LA zijn we naar het strand gegaan. Het weer was niet echt goed. Het was truien weer in LA (dat betekend hier z’n 20 graden C), al was het voor ons prima te doen zonder truien. Over straat zag je wel alle inwoners met trui of in ieder geval lange mouwen lopen. Helaas was het flink bewolkt en hebben we daarom niet echt op het strand gelegen. Wel zijn we naar de pier van Santa Maria gegaan. Dit is “de” pier van LA, hierop is een compleet pretpark en restaurantjes, winkels en veel optredens. Ook was hier de start van Route 66. Die Route is een weg, die van LA, via Flagstaff, Washington DC en in de beurt van NY verder richting Noord Oost gaat. Onze hele reis gaat dus eigenlijk langs deze Route. Na wat pelikanen en zeehonden te hebben gezien zijn we richting Venice gegaan. Dit is een strand van LA waar de meeste actie is. Hier Zie je de meest maffe mensen, van mannen in speedo’s tot skaters, toeristen tot wietverkopers. Alle soorten mensen vind je hier.

De laatste dag hebben we LA zijn we richting Dodgers station gegaan, om er achter te komen dat het die dag gesloten was. Dit vond ik ronduit kut omdat ik graag een wedstrijd had willen zien, of tenminste het stadion. Hopelijk krijgen we nog z’n kans de komende 3 maanden. Vervolgens zijn we maar naar China Town gegaan. Hier was ik opzoek naar iets voor mij om LA te herinneren. Toen ik in een winkel vroeg waar het lag, wees de vrouw me naar een rekje aan de zijkant van de winkel. Hier bleek gewoon nog een hele verborgen straat te zijn, en als je die inliep kwam je in een overdekt chinees winkelcentrum. Oftewel, van alles zo dicht mogelijk op elkaar gestapeld. Hoe meer producten op een vierkante meter, hoe beter leek het wel. Ook was het totaal niet duidelijk welk rek bij welke winkel hoorde, en als ik daar iets zou kopen, zou ik ook niet weten waar het af te rekenen. Ik had hier bijna een sleutelhanger met Carlifornia gekocht. Alleen was California echt gewoon in heel China town verkeerd geschreven! Ik heb minstens 10 kraampjes gezien waar ze die sleutel hanger, met spelfout, hadden hangen. Ook hadden ze op redelijk wat plekken een knuffel van de varkens van Angry birds. Hier hadden ze ook overal de verkeerde dingen opgeplakt, en dus hadden de varkens een hanenkam en vleugels. Best grappig hoe hard die Chinezen falen :P

Inmiddels zijn we aangekomen in San Francisco om hier 3 nachten te overnachten en vervolgens door te reizen richting Flagstaff, met een tussen stop in (waarschijnlijk) Phoenix. In zowel San Francisco als Phoenix als ons project in Arizona heb ik echt heel veel zin, en ik kijk uit naar de komende tijd.

• 03 April 2012 - 13:00

Paul:

Leuk stukje, maar dat kan natuurlijk allemaal niet op tegen wat wij allemaal in Nederland meemaken!! :P