Grand Canyon - Reisverslag uit Flagstaff, Verenigde Staten van Robin Jong - WaarBenJij.nu Grand Canyon - Reisverslag uit Flagstaff, Verenigde Staten van Robin Jong - WaarBenJij.nu

Grand Canyon

Door: Robin

Blijf op de hoogte en volg Robin

20 April 2012 | Verenigde Staten, Flagstaff

En ik heb het overleefd!!! Na 8 dagen in de wilde natuur van de Grand Canyon te hebben ben ik weer terug in het prachtige Flagstaff. Ik heb nu rond de 6 dagen vrij waarvan we er zeker 3 naar Nevada gaan. Hierna begint een nieuw project en zal ik weer ergens in de natuur van de VS kamperen en overleven.

Woensdag vertrokken we om 7 uur ’s ochtends richting de Grand Canyon. Eenmaal aangekomen was het snel tent opzetten, genoeg water meenemen (tussen de 5 en 8 liter) en gingen we naar onze werkplaats. We moesten de “bright angel trail” gaan onderhouden. Hierbij moesten we een water goot graven, zoveel mogelijk zand op het pad gooien, de stenen verwijderen en die naar een andere plaats verplaatsen. Dit hebben we zowat elke dag moeten doen, dus het was na een tijdje ietwat eenzijdig. Wat wel cool was, is dat we op bepaalde plekken de stenen naar beneden mochten gooien om vervolgens een lawine te creëren. Hoe groter de steen, des te meer pret natuurlijk :D Altijd in de bergen stenen naar beneden willen gooien, en nu MOEST het. Geweldig! Na een halve dag te hebben gewerkt was de eerste dag al weer over. Terug op het kampterrein gegeten, lunch voor volgende dag gemaakt en genoten van een heerlijk kampvuur. De volgende dag om 5.45 op om te ontbijten, laatste spullen in te pakken en om 6.45 vertrokken we weer naar onze werkplek om vervolgens 10 uur later pas weer terug te komen. En herhaal de laatste 2 zinnen nog z’n 5 keer en we zijn alweer aangekomen bij de laatste dag. Spullen inpakken en terugkeren naar Flagstaff, om vervolgens de hele wagen en alle spullen schoon te maken voordat we klaar waren.

Het kamperen beviel me erg goed, beter dan verwacht. In de sneeuw voor het kampvuur zitten met een kop thee, muziek op de achtergrond en een prachtige sterrenhemel. Wat wil een mens nog meer? De douch heb ik niet eens zo erg gemist. Na een aantal dagen stinkt iedereen, dus merk je het niet meer. Waar ik wel blij mee was, was dat er een WC was, om onze behoeftes op te doen. Dat is toch stukken beter dan een gat moeten graven, en je toilet papier in een zakje moeten doen omdat je die niet kan begraven (omdat dieren, zoals eekhoorns , die opgraven en je dan overal papier vind). Doe mij maar een soort van WC :P Kampvuur elke avond waardeerde ik heel erg aangezien het ’s nachts vroor. Toen ik zaterdag wakker werd en naar buiten keek, lag er ineens 5 centimeter sneeuw overal. Mijn tent zag eruit als een iglo en alles was compleet wit. We konden die dag het pad niet op omdat er te veel sneeuw lag, en wij geen sneeuw schoenen hadden. Een dagje vrij dus. Die nacht werd het rond de -8 graden Celcius, maar ik had gelukkig voldoende warme spullen mee, en heb het niet echt heel koud gehad. De dag daarna door de sneeuw naar beneden gelopen, maar op de hoogte waar wij werkte was alles al gesmolten. 2 dagen later was het al weer rond de 23 graden Celcius. Grote warmte verschillen dus! Werken in de volle zon, met z’n 23 graden en op grote hoogte, is erg zwaar. Ik denk dat ik liever werk als het koud is, dan bij die hitte. Die dag heb ik rond de 6 liter vocht op. En dit was een “koud” project. Bij de “warme” projecten is het nu al 35 graden, en het is pas april. Dat word zwaar en HEEL VEEL vocht drinken.

Het werk wat we doen word erg gewaardeerd. Zo bedankte veel mensen op het pad ons voor ons werk. Ook zijn de werkgevers erg blij met ons werk. Verder krijgen we in bijna alle winkels in Flagstaff, de natuurparken korting en kunnen we veel natuurparken gratis in. We hoeven alleen te zeggen dat we van ACE zijn en dan krijgen we bijna altijd 10%-25% korting. Dit alles omdat wij groot inkopers zijn (met z’n alle) en omdat wij medewerken aan hun bestaan.

• 20 April 2012 - 07:43

Peter En Marischka:

Hai Robin en Sam.

Klinkt prachtig en bijzonder: kampvuur, ontberingen, hard werken en prachtig genieten van de natuur. We hebben sowieso mooie gedachten bij de Grand Canyon, Flagstaff etc. Erg leuk om te lezen dat jullie het goed hebben! Heel veel liefs van de Van de Vennetjes uit Zeist. PS: het is hier overdag qua temperatuur te vergelijken met de temperatuur bij jullie 's nachts: en dit voor april en dan zonder kampvuur...:-(

• 22 April 2012 - 13:34

Yvette:

Ha Robbie,

Wat een prachtige foto's en wat een mooie verhalen. Erg leuk ook van die lawines :).
    Heel veel plezier en hopelijk tot snel op facebook/skype.

x Yvette

• 29 April 2012 - 06:37

Karin En Jean-Pierre:

Hallo Robin en Sam.Schitterend die foto's.Zou het graag zelf met eigen ogen willen zien.Wij hopen dat het jullie goed gaat daar in de states.Zal niet altijd gemakkelijk zijn.En wat een temperatuurs verschillen.hier is vrij constand.(altijd te koud voor de tijd van het jaar) Grappig dat je daar je eiigen toilet mag graven.Hier krijg je boetes voor wildplasserij.Ben blij dat jij nog regelmatig aan je verslag werkt want Sam zit nog in Washington. Spoor hem eens aan om ook nog wat te typen.Nog gefeliciteerd met je verjaardag.hoop dat je het toch een beetje gevierd hebt.geniet van alles wat jullie doen en maak er een mooie tijd van.deze ervaring zal niemand jullie ooit meer afnemen.groetjes uit het te koude Nederland. Knuffel voor mijn neef.Karin,Jean-Pierre en Keena.

• 02 Mei 2012 - 08:59

Opa En Oma:

Robin,
    van harte proficiat met je 19de verjaardag.Geniet van al je belevenissen . Wij hebben je reisverslagen gevolgd.Het is wel een beetje een overlevingsexperiment geloof ik.Volhouden!!!
    Ook groetjes aan Sam.

• 03 Mei 2012 - 07:51

Vennetjes Uit Zeist:

HIEPER DE PIEP HOERA!!!
    Hoi Robin, nog hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag. We hopen dat je een fijne verjaardag hebt gehad. A real Amercian Party?! Dan neemt iedereen zijn eigen eten en drinken mee toch?
    Groetjes en veel liefs van, Peer, Marischka, Rick, Frederique en Jan Paul